TENS


Idag var jag till sjukgymnasten för andra dagen på raken. Igår pratade vi om mina smärtor i ryggen, hur de uppkommer, hur jag ska förhindra dem samt hur jag lindrar dem. Hon tyckte att det inte verkade så bra att jag hade så ont som jag har och ansåg att jag inte bör arbeta. Så nu jobbar jag på att få tag på min läkare så att hon kan skriva en tillfällig sjukskrivning. Sen ska jag träffa den läkare som samarbetar med barnmorskorna för att få sjukskrivning resten av månaden, tills gravidpenningen sätts in. BAAAH! Komplicerat!! 

Men tillbaka till sjukgymnastiken. 
Hon frågade igår om jag kunde tänka mig att prova TENS (transkutan elektrisk nervstimulering) för att se om det hjälper. Så jag tänkte visst. Måste ju prova!! Men inte innan jag försäkrat mig om att det var ofarligt för barnet och så. Lite nojigt får man väl vara??
Så idag på morgonen (morgon för mig förmiddag för normala svenssons!!!) åkte jag tillbaka dit för att testa.
Hon satte på gummiplattor på ryggen ungefär där jag hade ont (inte lätt att pricka exakt då jag inte hade värk i ryggen just när hon satte dit dem). Sen fick jag ligga ner på en brits som hon hade bäddat med värmedynor och annat. Där låg jag i ca 30-40 minuter och bara slappnade av. TENS-maskinen fick jag sköta själv genom att höja eller sänka elektriciteten. Det kändes ganska bra. Men frågan är ju om det var själva värmedynan som gjorde att det kändes bra eller om det var TENS-maskinen.

Nästa vecka ska jag tillbaka dit för att prova igen. Men den gången ska jag gå omkring, sitta och annat för att se om det är just apparaten som fungerar på mig.
Så det ska bli spännande eller så...
Tur att de har börjat på en ny sån där högkostadsremsa till mig!! Det är inte dyrt att gå till sjukgymnasten men det blir ju ett par besök nu. =)

Tens används för att lindra smärta och behandla vissa sjukdomar. Vid en tens-behandling stimuleras hudnära nerver med en svag elektrisk ström. Genom att aktivera beröringsnerver och/eller muskelnerver stimuleras kroppens egna smärtlindringssystem.
(informationen tagen från vårdgudien.se

Kommentarer
Postat av: Frida

Man kan använda TENS som smärtlindring vid förlossningen också. Han aldrig testa det själv dock. Ville ju testa akupunktur också.

2012-02-02 @ 20:27:40
URL: http://familjenfinell.blogg.se/
Postat av: Petra

Ja hon sa det sjukgymnasten. Hon hade haft det vid sina förlossningar. =)

Om TENS funkar bra nu för att bli av med ryggvärken så kan det vara ett bra alternativ för mig tror jag =)

2012-02-02 @ 23:53:17
URL: http://poisonpetra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0