Dag 09 – Min tro eller livsfilosofi

Dag 9.

En scientolog frågade mig en gång vad jag hade för tro. Först blev jag rädd och trodde att han skulle försöka värva mig till scientiologin. Men så svarade jag, "jag tror inte riktigt på gud eller så men jag är säker på att jag tror på kärleken". Först skrattade han lite men sen sa han att det var ett bra svar. Ett bra svar? Finns det dåliga svar?

Jag blev nöjd över att jag hade svarat "bra" men ändå blev jag lite fundersam på vad som hade varit ett dåligt svar?

Man får tro precis hur man vill. Det sades det till oss på konfirmationslägret. Då när jag var 14 eller 15 visste jag inte vad jag trodde på.

Jag är döpt i kyrkan. Konfirmerad i kyrkan. Gift i kyrkan. Men jag tror inte på gud ändå. 

Jag tror på kärleken!
Låter det flummigt? Förmodligen. Men det är så det ligger till.
Jag tror att alla kan bli kära. Jag tror och hoppas på att alla finner den rätta kärleken. Sen om den kärleken är till en annan människa eller till ett djur eller annat gör det ingen skillnad. Kärlek som kärlek. 
Som jag skrev förut var min första kärlek simning. 

Jag säger som prins Daniel.
"Störst av allt är kärleken"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0