Omplantering

Jag kan verkligen inte komma ihåg om jag skrev om när vi planterade lite förut eller inte. 
För ett tag sen var vi (lillan och jag) ute i lekparken. Medan hon lekte passade jag på att förså lite plantor.


Lillan hjälpte till i vanlig ordning. 
Köpte ju frön och försåddskrukor på Ullared. 

Igår var det dags att plantera ut det som vuxit upp. Efter buset med tvillingarna tog vi oss hem och ut på balkongen. Alla plantor som skulle fixas till blev klara.


Först fyllde vi på med lite ny jord i krukan. Lillan hjälpte till i vanlig ordning. Hon hade fullt sjå med att dela på klumparna som fanns i jorden.


Sen placerade vi ut några försådda ärtor. Det var lite meckigt att få upp dem ur den lilla plastbehållaren men det fick gå som det gick. 


Lillan fick äran att placera ut några extra ärtor i krukan. Superkul att göra hål i jorden och trycka ner en ärta i hålet. Jag håller tummarna för att de tar sig. Ska självklart bygga någon sorts klätterställning till ärtorna så fort de börjar bli liiiite större. 


Tomatplantorna fick stora fina krukor och har nu fått flytta ut på balkongen på heltid. Jag hoppas att jag inte var för optimistisk med värmen och så för deras del. Det har ju redan börjat komma blommor på plantorna och då är det verkligen dags för dem att flytta ut. 


På ena sidan av balkongdörren finns ärtorna och två krukor med sommarblommor. Lillan fick plantera hur många blomfrön hon ville i den lilla krukan. Det är hennes helt egna odling. I den lite större krukan av de två små är det också sommarblommor men dessa är försådda och planterades ut igår.


I ena balkonglådan har jag sparat utrymme för örter och liknande. Gräslöken överlevde vintern och växer på som den ska. Planterade ut persilja som är försådd inne. De små små gröna bladen ska bli persilja hoppas jag.  
På andra sidan av balkonglådan planterade vi sallad. 


Den andra sidan av balkongdörren är ockuperad av tomatplantor, smultron och jordgubbar. Jordgubbsplantorna i den stora svarta krukan har börjar få blommor. Så några jordgubbar lär det bli sen i sommar.


Den andra balkonglådan som det bara finns jordgubbsplantor i verkar det växa bra i. Det har kommit några blommor på vissa av plantorna och jag har goda förhoppningar om söta fina jordgubbar. Håll tummarna för det bästa! 
Ska fixa en basilika planta och en timjanplanta till min örtblomlåda och sen är jag nöjd. Mycket jockel med plantorna på balkongen detta år men vad tusan, något ska vi väl roa oss med. 
Lillan tycker att det är kul och spännande. Hon älskar att vattna plantorna och titta efter blommor på de plantor som ska ha blommor. 
Jag återkommer senare med hur alla växterna tar sig :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0