Trevligt folk

Jag såg en trailer på bio för ett bra tag sen om ett somaliskt bandylag. Den verkade hysteriskt komisk tills jag insåg att det inte var fiction utan verklighet/dokumentär. 
Sen dess har jag velat se den filmen. 

Idag var jag till biblioteket med barnen för att låna nya filmer till lillan och då såg jag denna bland filmerna. Lade snabbt tillbaka en av lillans utvalda filmer och gömde den jag ville ha för att undvika ett illvrål på bibblan.
Hon har fortfarande inte märkt något så imorgon kan vi lugnt gå dit o låna den som jag lade tillbaka. 

Tillbaka till filmen då. Ursprungstanken med projektet "somaliskt bandylag" var för att få folket i Borlänge att kommunicera med invandrarna. En väldigt fin tanke tycker jag. En del människor som intervjuades hade helt sinnessjuka åsikter om invandrare och man blir faktiskt mörkrädd. 
De här killarna i laget hade aldrig stått på ett par skridskor innan och heller aldrig stått på is. Målet förutom att de ska kommunicera lättare med invånarna o Borlänge var att komma till bandy-VM i Ryssland. Alltså, från noll kunskaper alls om bandy till ett VM. Helt sjukt stort projekt. 
Urkul, mysig, tragisk, värmande, härlig är bara få ord som beskriver filmen. 
Jag rekommenderar er att se den. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0