Finland

Nu är vi hemma igen från vår lilla resa över Östersjön. Det har gått bra alltihop men trött är jag. 
Jag brukar inte bli sjösjuk men brukar istället känna av gungandet någon dag efteråt, som nu. Idag är jag yr, haha.
Vi åkte inte själva, lillasyster, kaptenen och systerdottern var med också. Kul med sällskap.

Vi åkte i lördags. Lillan var supertaggad.


Checkade in oss i god tid och passade på att prata och busa lite i bilen.


Pass till oss tre var med. Inte en jäkel tittade på barnens identitetshandlingar. Har man som krav att alla ska ha identitetshandling så tycker jag faktiskt att de kan kolla dem. Jag försökte få incheckningsnissarna att kolla passen både i Sverige å i Finland men utan framgång.


Så här skylt satt i fönstret på vägen dit. En likadan fast grön skylt hade vi på vägen hem.


Vi har ätit frukostbuffé i tre dagar i sträck. Lyx!


Väl framme i Helsingfors hade vi bokat hotell. Alla hade varsin säng men det slutade med att alla låg i stora sängen.


Lillens säng. Tänkte först att han inte skulle behöva varken handduk eller täcke men alla duschade på kvällen och det var kyligt i rummet så han fick sova under täcket till slut ändå.


Vi var till sea life eller vad det nu hette på måndagens förmiddag. Tittade på fiskar å annat kul. Lillen tyckte att det var spännande med färgerna i akvarierna.
Lillan fick mata lite fiskar. Det var nog ganska kul. Fiskmaten luktade dock inte så gott.



Synd att färgerna inte blir lika fina på bilderna som i verkligheten. 


Närmare åskådan av hajar och andra fiskar.


Det här var nog roligast dock. En sandlåda inomhus. Jag satte mig i solstolen bredvid och vilade benen. Lillen sov och lillan gjorde sandkakor.

Efter sea life åkte vi till ett shoppingcenter innan det var dags att åka hemåt.



Barnen busade i bilen i väntan på att få åka på båten.



Vi åt middag på båten, buffé för att vara mer exakt. Det var gott. De har ju buffé på dricka också. Vin kunde tappas upp hur många gånger som helst. Inte undra på att folk lullar ut därifrån sen. Jag drack ett glas eller ett och ett halvt glas vin. Mumsigt var det iaf.


Lillans favoritställe var bollhavet. Där spenderades det lång tid (av de timmar som vi var vakna). 


På morgonen innan vi skulle av båten hade de ansiktsmålning i barnhörnan. Lillan fick en fin nyckelpiga på kinden. 


Det var den resan i stora drag. Huvudgrejen med resan var en minnesceremoni för mammas kusin som hade gått bort (dött). Det vad en fin cermoni med många sånger och god fika. Förstod inte alls vad som sades men det gör inget. Mamman till den bortgångna var väldigt glad att vi var där iaf och det var kul att höra. 

Lillan ville åka till Finland igen snart. Men nästa gång vill hon ha sin pappa med sig så hon inte ska sakna honom så mycket sa hon, haha. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0