10 månader

I söndags blev lillfizen 10 månader och i tisdags var det dags för ett besök på BVC. Det var vägning och mätning och läkarkontroll. 

Han är 11040 gram tung och mäter hela 76 cm.
Han följer sin viktkurva fint även om den hade gått ner lite nu när han är så rörlig. 

Det där läkarbesöket var det värsta jag har varit med om. Det påpekades om allt o stressades och jag fick lite onda ögat. Man blir så himla glad då, eller inte. 
Först var DE sena i vanlig ordning, inte jag. Vi mätte å vägde o allt var i sin ordning. Sen satte läkaren igång. 

Hjärtat och lungorna lät bra. Ögonen såg fina ut, inget klegg i dem den dagen. 
När han lyssnade på lungorna frågade han vart lampan är. Jag svarar att lillen inte är ett dugg intresserad av den där lampan vi tjatar om. Det var tydligen förvånande för läkaren frågade förvånat om han reagerar på några kommandon alls. När folk säger kommando då tänker jag på hundar.... 
Men jag svarade ja självklart men kunde så klart inte ge något svar han ville ha. Blev nog lite ställd av frågan så jag kom av mig. 
Han frågade om Lillens märken på näsan (han har ramlat och slagit sig) och tyckte att det var ett onödigt sår?! Han ifrågasatte varför han klättrar samtidigt som han frågar om han är rörlig och klättrar och har sig. Väldigt motsägelsefullt. 
Men men, han frågade om alla märken han har (storkbett) och om födelsemärket. Alla läkare har frågat om dessa märken och jag vet att de är antecknade. Nästa gång ska jag fråga vad som står i journalen. Lite tröttsamt att behöva berätta VARJE gång vad det är för märken. 
Lillens hud är för torr och för fuktig på samma gång. På knän är han torr (no shit, han kryper ju) och i blöjvecken är han för fuktig. Så jag fick order om att smörja smörja och smörja. 
Å så det där skorvet som han har på huvudet. Det försvinner ju lite pö om pö men än finns det lite kvar. Det är helt ofarligt men ändå tjatas det om att det finns där?! Jag frågade varför det var så viktigt att nämna och svaret blev "huden blir mjukare om man tar bort skorvet". Alltså, det känns bättre för den som klappar honom på huvudet för att allt blir lenare men honom själv skadar det inte. Det är alltså rent estetiskt. Blir så arg för att de begär att vi ska köpa något medel för att det ska försvinna. Istället för att bara låta det försvinna av sig självt. Så jag sa nej till att köpa medel. Det uppskattades inte heller.
Precis innan jag gick ut från undersökningsrummet påminde läkaren om salvor till hela kroppen. 

Det kändes inte alls kul efteråt. Pratade med en väninna som hade känt likadant efter besök på BVC och hade känt sig tvungen att köpa medel för ta bort skorvet på sina barn. Hon sa att det nästan kändes som om de skulle bussa socialen på en efter besöket och jag förstår den känslan för så kände jag med efter veckans besök. Usch och fy för människor som ska få andra människor att må dåligt.


Lillen mår bra trots skorv och äter, skiter och sover som han ska. Är oftast en glad buse som tror han kan klättra lika bra som storasyster. Han står och går runt möbler även om gången är lite vinglig :) 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Är det inte samma läkare varje gång på BVC :o

Svar: Nä inte här verkar det som. Har dessutom träffat många olika sköterskor med lillen då hans "ordinarie" varit sjuk massor.
Petra

2016-05-20 @ 16:02:21
Postat av: Anonym

En stafettläkare som inte orkar med att läsa journalen

Svar: Säkert. Det gör egentligen bara saken värre :/ det är småbarn det handlar om. Klart man ska ha lite extra tid för dem.
Petra

2016-05-21 @ 10:42:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0