Lummelundagrottan

Jag är så trött av alla intryck. Vi hade behövt några dagar extra på oss att hinna se allt. Det är så fint här, jag förstår verkligen varför folk åker hit år in och år ut. 
I natt ligger vi på hotell mitt inne i Visby innanför murarna. Sjukt läskigt att åka bil i centrala Visby. Det är så himla smala smågator. Tur att maken inte är rädd när han kör. Jag sitter och spänner mig och nästan håller andan. Men det går ju bra :)

Idag har vi åkt till Lummelundagrottan som ligger strax norr om Visby. 


Vi fick se på två filmer. En om hur berggrunden och vad den består av. En annan om hur tre busiga gossar hittar själva grottan. Hur spännande som helst. Superintressant att se hur de hade gått till väga och höra deras resonemang.


Vi var ner i grottan. Guiden talade om grottan så klart men fyllde även i om pojkarnas upptäckter.


Så häftigt att se :)


Det är så häftigt att se alla droppformationer i taket på grottan. Att det tar sån himla lång tid för dem att uppstå och vissa av dem var riktigt långa.



På vissa ställen kunde man verkligen se gamla fossiler. Det gick inte att missa. Urhäftigt att man så enkelt kunde urskilja något som funnits i berggrunden i flera miljoner år. 

 
I grottan var det åtta grader varmt. När vi väl kom ut igen kändes vädret mycket varmare på något magiskt vänster :) 
En lyckad utflykt och lillan var jätteduktig som gick hela tiden och lyssnade bra. Jag tror hon tyckte att det var väldigt spännande hon med. 

Verkligen ett utflyktsmål att rekommendera :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0