Vårruset

Så var det dags i år igen för vårruset. En himla fin bana och härligt folk. I år gick jag med lillen och lillasyster och systerdottern :)

Taggade till tusen var vi.

Spanade in området innan start och jag vann choklad på chokladhjulet :)

Vi var i sista startgruppen men var inte sist i mål iaf.

Lillfizen somnade precis innan starten och vaknade när vi kom i mål. Perfekt timing :)
Tog strax under en timma att ta sig runt. Helt ok med tanke på smärtan jag har i knät :) nya tag till tjejmilen som är om ett par månader.

10 månader

I söndags blev lillfizen 10 månader och i tisdags var det dags för ett besök på BVC. Det var vägning och mätning och läkarkontroll.

Han är 11040 gram tung och mäter hela 76 cm.
Han följer sin viktkurva fint även om den hade gått ner lite nu när han är så rörlig.

Det där läkarbesöket var det värsta jag har varit med om. Det påpekades om allt o stressades och jag fick lite onda ögat. Man blir så himla glad då, eller inte.
Först var DE sena i vanlig ordning, inte jag. Vi mätte å vägde o allt var i sin ordning. Sen satte läkaren igång.

Hjärtat och lungorna lät bra. Ögonen såg fina ut, inget klegg i dem den dagen.
När han lyssnade på lungorna frågade han vart lampan är. Jag svarar att lillen inte är ett dugg intresserad av den där lampan vi tjatar om. Det var tydligen förvånande för läkaren frågade förvånat om han reagerar på några kommandon alls. När folk säger kommando då tänker jag på hundar....
Men jag svarade ja självklart men kunde så klart inte ge något svar han ville ha. Blev nog lite ställd av frågan så jag kom av mig.
Han frågade om Lillens märken på näsan (han har ramlat och slagit sig) och tyckte att det var ett onödigt sår?! Han ifrågasatte varför han klättrar samtidigt som han frågar om han är rörlig och klättrar och har sig. Väldigt motsägelsefullt.
Men men, han frågade om alla märken han har (storkbett) och om födelsemärket. Alla läkare har frågat om dessa märken och jag vet att de är antecknade. Nästa gång ska jag fråga vad som står i journalen. Lite tröttsamt att behöva berätta VARJE gång vad det är för märken.
Lillens hud är för torr och för fuktig på samma gång. På knän är han torr (no shit, han kryper ju) och i blöjvecken är han för fuktig. Så jag fick order om att smörja smörja och smörja.
Å så det där skorvet som han har på huvudet. Det försvinner ju lite pö om pö men än finns det lite kvar. Det är helt ofarligt men ändå tjatas det om att det finns där?! Jag frågade varför det var så viktigt att nämna och svaret blev "huden blir mjukare om man tar bort skorvet". Alltså, det känns bättre för den som klappar honom på huvudet för att allt blir lenare men honom själv skadar det inte. Det är alltså rent estetiskt. Blir så arg för att de begär att vi ska köpa något medel för att det ska försvinna. Istället för att bara låta det försvinna av sig självt. Så jag sa nej till att köpa medel. Det uppskattades inte heller.
Precis innan jag gick ut från undersökningsrummet påminde läkaren om salvor till hela kroppen.

Det kändes inte alls kul efteråt. Pratade med en väninna som hade känt likadant efter besök på BVC och hade känt sig tvungen att köpa medel för ta bort skorvet på sina barn. Hon sa att det nästan kändes som om de skulle bussa socialen på en efter besöket och jag förstår den känslan för så kände jag med efter veckans besök. Usch och fy för människor som ska få andra människor att må dåligt.

Lillen mår bra trots skorv och äter, skiter och sover som han ska. Är oftast en glad buse som tror han kan klättra lika bra som storasyster. Han står och går runt möbler även om gången är lite vinglig :)

Han somnade

I morse cyklade vi till förskolan jag och barnen. Lillan på sin cykel och jag o lillen på min.
Resan dit gick bra och sen trampade jag vidare för att få ihop mina kilometer på cykeln. Tänkte först bara ta en kortis eftersom att jag även cyklade på kvällen innan. Men när jag ändå var ute passade jag på att ta av på ställen jag inte hade tänkt från början. Lillen var så nöjd så och satt o bubblade o klappade händer. Han vart extra glad när vi rullade i en nedförsbacke som gjorde att vi fick upp farten ordentligt.

Så här såg det ut till en början. Lillfizen somnade och jag fick svårt att cykla när huvudet lutade framåt och jag fick hans hjälm i ryggen. Passade på att svänga in hos maken på hans jobb så lillen kunde få sova en stund till. Precis när jag lägger ner honom på bänken för att låta honom sova en stund till vaknar han med ett ryck. Han blir överlycklig när han får syn på sin pappa. Stannar där en kortis till innan vi cyklar hem igen.

Så några kilometer har jag knåpat ihop idag.

Så här ser det ut hittills bland mina resultat. Har som sagt många kilometer kvar. Men en kilometer i taget :)

Cykelrunda

Jag och lillen tog en runda med cykeln så här på kvällskvisten. När maken och lillan gick till sängs passade vi på att gå ut. Lillen var alldeles till sig av bus. Jag tror han gillar att cykla för varje gång jag vänder mig om för att kontrollera om han är vaken eller bara för att se statusen så skiner han som en sol.

Taggade till tusen eller så. Den energin försvann lite när jag knappt fick ut min cykel ur cykelförrådet. Suck. Lillfizen såg så nöjd ut så :)

Tog en vända runt byn. Eller orten eller vad man säger. Nu ska detta knappas in i Ica-appen eller på hemsidan kanske det var. Bara, hmmmm, 28,8 mil kvar, hahahaha.

Resultatet

Gissa om jag är nöjd efter att vi röjt järnet hemma.

Alla rummen är dammsugna och städade. Garderoben ser helt ok ut :)

Utöver städandet har jag lyckats sälja vissa grejer och känner mig nöjd med detta så det firades med ett halvt glas vin.

Lillfisen var nöjd med att ha fritt fram på golvet. Han kröp fram och tillbaka flera flera gånger. Inte undra på att han stöp som en fura sen, haha.

Imorgon ska vi vila, och gå till BVC. Lillen blev ju 10 månader igår. Stora killen :)

Röj

Hur gick det med den där hyllan kan man ju undra.
Den står nu fint i garderoben bredvid byrån som har bott i vardagsrummet sen januari.
Måste ta kort där imorgon :)

Benen skruvades av snabbt. Å torkades av ännu snabbare.

Ställde in sen snabbt i garderoben men den har fått byta plats sen dess.

Utöver den där hyllan har vi fixat en bättre begagnad fåtölj till maken.

Den är hel och ren men ganska gammal. Den duger ett tag framöver :) äntligen kan vi kasta den andra.

Maken är nöjd iaf. Stolen är skön att sitta och ligga i :) känns lyxigt med en fällbar fåtölj.

Vi passade på att möblera om i vardagsrummet när fåtöljen skulle in. Å så fick jag ryck och gick igenom varenda klädesplagg som jag och maken äger för att se vad som ska sparas och kastas. Förstår inte varför tröjor som inte blivit använda på tre år ska sparas? Jag hivade vissa i smyg men det mesta sa han faktiskt att jag skulle kasta helt självmant :)
Fyra kassar med kläder som ska till återvinningscentral och en kasse som ska säljas. Heja heja.

Oups

Maken kom hem och lämnade bil och bilnyckel till mig så jag kunde åka iväg om jag ville det.
Tog bil å barn till Ikea för middag och inköp av ett nytt täcke till lillan som behöver något svalare nu under sommaren. Hon svettas så mycket av det hon har nu.
Gick förbi fyndhörnan av vanlig vana och råkade hitta tallrikar där som jag ville köpa.

Ett trepack gråa tallrikar för 19 kr. Som hittat. Tog tio paket och var så nöjd så.

Smarta paket.
Ska bli kul med lite "färg" bland tallrikarna igen. Så tråkigt med de vita vi har.
Måste bara köpa nya djupa tallrikar nu :)

Efter Ikea åkte vi till jakan för att hämta en hylla som skulle skänkas bort.
Den gick inte riktigt in i bilen, haha. Eller ja, vi hann inte prova ordentligt. Det kom en kille som ville hjälpa till och erbjöd sig att köra hem den till oss.
Ok sa jag och vi lastade in den i hans bil istället.
Resan hem gick bra och vi lastade ut hyllan och ställer den på trottoaren utanför huset. Då backar han för att köra bilen därifrån, och backar rakt på hyllan, hahahhaha. Jag skrek akta, blev livrädd att något skulle hända hans bil å han blev livrädd att hyllan skulle gå sönder, haha. Men efter att han försäkrat att bilen klarat sig och jag försäkrat att hyllan klarat sig åkte han hem och jag gick in. Hur komiskt måste inte det sett ut på håll egentligen. Väldigt ironisk hela situationen.

Hyllan står nu hemma iaf. Ska torka av den och skruva av benen o sen ställa in i garderoben.

Sitter och garvar åt hela situationen med att hyllan blev påkörd fortfarande. Dålig humor kanske, haha.
Maken såg lagom förvånad ut när jag kom hem med den, haha.

Plantering

Okej, jag gav upp. Har kämpat in i det sista med att undvika allergitabletterna. Men efter många dagars non-stop nysande och snorande gav jag upp. Tog en förbenad allergitablett ikväll. Det kliar i ögon och i öronen på grund av allergierna. Suck. Orkar inte.
Våren är ju så underbar....
Nä, nu räcker det med negativitet för denna gång.
Idag har varit en fin dag trots nysningar å så.

Drog ut ungarna på balkongen (säkert en stor bidragande faktor till dagens nysningar).

Drog fram alla fröpåsar (alla fyra, hahaha) och lillan fick välja vad som skulle planteras vart. Ärtor fick det bli i den stora krukan.

Satte i våra penséer som vi haft inne så länge nu bara för att det var så kallt innan.

Planterade den lila blomman som knappt syns i hörnet på bilden samt gjort i ordning en kruka med kryddor. Sådde persilja, sallad, gräslök och något till. Blir säkert bara om det tar sig.
Lillan sådde blommor med.
Får dra till Bauhaus o köpa jordgubbsplantor då de förra tokdog under vintern. De brukar ha bra pris på sina plantor :)

Passade på att röja lite där ute när vi ändå var där :) nu är det nästan vårfint på vår balkong med :)

Cykelpremiär

Jag tror jag har cyklat en eller två gånger efter förlossningen förra året. Idag var det Cykelpremiär för min del. Jag måste ju pinna på lite nu när jag gör den där Ica-klassikern.

På med hjälmar och tjoff iväg.

Han var väl inte världens lyckligaste unge så där innan vi rullat iväg.

Jag var desto gladare men lite knasig som bestämmer mig för att fota mitt i en uppförsbacke. Blev hiskeligt tungt just där och då. Men det gick bra ändå :)

Tog ett till kort efter backen. Där var det inte alls tungt att cykla och fota samtidigt.

Vart en kortis ändå. Skönt att det inte var gassande hett.
Nu har jag bara 29,5 mil kvar att cykla.

Långresa

Hej på er.
I veckan som gick har det hänt så mycket att jag inte ens vetat vart jag ska börja berätta.
Men vi kör väl veckan som dagarna går :)

På måndagen åkte jag och barnen till Skogås för lite lek och bus. Jag visade lillan vart jag hade bott innan och hon lekte med sin vän :) Fick mig även en ansiktsmassage och behandling av huden i ansiktet.

På tisdagen åkte jag, barnen och svärmor till ULLARED :) vi började åka kl 9. Var framme måååååååånga timmar senare. Tror vi var framme vid 16. Då hade vi gjort många kisspauser och matpauser.

Taggad unge <3

Väl framme lät jag lillan gå bananas på det hon ville ha. Blev en hel del kläder, böcker och en doddo.

Hela shoppingligan förutom kaptenen som tog bilden.
Barnens kusin, jag, lillen, mamma, lillan i kundvagnen, svärmor och lillasyster :)
Taggade att köra järnet där inne.

Vi sov i en stuga en kort bit från gekås. Området hette ullaredparadise.

Två rum och en loftvåning med två sängplatser per del räckte perfekt för oss. Sov där en natt.

På onsdagen efter shoppingen påbörjades färden mot Malmö. Vi hamnade i bilkö på motorvägen på grund av en bilolycka. Resan till Malmö tog därför 5 timmar istället för 3.
Vi åkte direkt till hotellet och checkade in. Bodde på scandic triangeln.
Anledningen till att vi åkte ner var för att svågern hade fyllt 25 bast.
På kvällen kom svågern till hotellrummet en sväng och efter det fick barnen bada badkar.

På torsdagen gick vi till folkets park i Malmö.

Lillan fick möjlighet att leka av sig lite.

Lillen fick gunga och känna på sanden för första gången.

Svågern kom och vi spelade minigolf tillsammans medan lillen sov middag.

Promenerade till en restaurang för att äta mat innan vi sedan åkte hem till svågern en sväng innan det var dags för hemfärd.
Började åka från Malmö kl 17 något.
Stannade för middag i Ljungby och sen gasade vi på resten av vägen. Kom hem 02. Jag låg i säng 02:40 och då var jag verkligen dundertrött. Så kul resa.

Fredagen spenderades halva dagen ute i solen med vänner. Samma som på måndagen. Sen åkte vi till Västerås.

Jag fixade med systerdotterns doppresent.

Målade på en stol som hon skulle få i present.

Lördagen började med shopping för mig och maken. Mest mig.

Lillens uppladdning inför dopet.

Dopet gick jättebra. Systerdottern sov sig genom hela dopet och kalaset efteråt var supertrevligt. Gott fika var det verkligen.

Söndag då.
Började med en lunch med lillasyster på stan.
Sen en vända till Örebro för att möta vänner å leverera det som var köpt till dem på gekås.

Tog en glass vid ån och njöt av försommaren.
Därefter åkte vi, jag lillen och mina pärons inneboende, till landet där mamma pappa och lillan sovit under natten. Så udda att bara ha ett barn att ta hand om men på samma gång skönt då jag kunde slappna av lite.

Det var väl typ det. Här kommer några fler bilder från veckan.
God natt på er

Maten då

Vad äter ni om dagarna?
Här har det varierat lite den senaste tiden tack och lov. Är inte alls kul när man fastnar i makaroner och köttbullarträsket.

Måndagen blev det en linsröra med risoni till lunch. Hade sweetchilisås som tillbehör.

Tisdag var klassikern köttbullar med makaroner. Haricot vertes som tillbehör och ketchupen tog slut innan maten blivit "besprutad".

Lunch på torsdagen var våfflor.

Mitt mellis i lördags.

Fikade en hysteriskt mättande oreokaka. Så god! Mums.

Dagens lunch blev pastaknyten från Paolo Robertos matserie och tomatsoppa som sås.

Middag idag blev smördegsbakad köttfärsröra. Mums.

Gjorde också en sås till detta. Supergott var det iaf.
Första gången jag lagar mat med smördeg som är köpt :) alltid kul att lära sig något nytt.

Valborg med mera

Här rullar tiden på och jag hinner i vanlig ordning inte med i svängarna. Lade pussel med familjen. Detta var 1500 bitar :)

Började pussla på måndagen och var klar på torsdag fm.

Firade Valborg med vänner å halva Järfälla :)

Efter ett bra tag tog sig brasan och det var riktigt mysigt ute. Hade klätt på oss ordentligt i sedvanlig Valborgs-anda, men det var riktigt behagligt ute hela kvällen.

Lillfisen är inte stilla mer än han måste. Rör på sig hela tiden och vill inte gärna sova fastän han behöver det.

Köpte ny bilbarnstol till lillan då lillen är för stor för babyskyddet. Han får hennes gamla å hon får en ny :)

De fick byta plats i bilen men var väldigt nöjda båda två ändå :) nu är sparkskydden på plats båda två :)
Tog så klart en liten invigningsrunda så barnen fick känna på de nya platserna i de nya stolarna. Gick bra det ;)

Y

han den där lilla som bor hos oss har kommit på att man kan sitta så här. Ser så kul ut. Han gillar väldigt mycket att han kan sätta sig upp själv.

Sparkade boll med maken o lillan idag. Lillan behövde komma ut och rastas lite och maken skulle iväg en kortis till jobbet.

Lillen var med ute så klart. Han körde stenhårt på att äta upp mina nycklar medan vi sparkade boll.