förlossningsberättelse del 2

hmm,tänkte fortsätta på förlossningsberättelsen.

Vi åkte hem efter undersökningen på bb (den där jag fick dra ner brallan för att visa att vattnet verkligen hade gått). på vägen hem började verkarna komma småkrypandes. Vi åt lunch på McDonalds med våra vänner.
Sen åkte vi till hemköp för att köpa saker att äta på under förlossningen. och sen åkte vi hem.
Min värkar blev starkare och längre, jag had riktigt ont.
Vi åt middag hemma, eller ja vi försökte, men det gjorde så ont att jag kunde inte njuta av maten.
Efter maten (typ vid 7 eller 8) ringde jag till bb för att berätta hur det var, men de sa bara att jag skulle ta två alvedon och försöka sova.
Så jag tog alvedonen, inget hände. Värkarna förändrades inget. Så jag ringde igen, men då hade de ingen plats för oss. Hon undrade om hon skulle ringa till annat sjukhus för att vi skulle få en plats.
Men det var inte vad jag hade planerat, så jag tänkte härda ut en stund till innan jag ringde igen. 
Därför hoppade jag in i duschen igen, för att lindra värken, men det hjälpte inte. Då brast det för mig, jag började böla. Jag bad min man ringa in till bb och säga att jag inte pallade längre och att de får fixa annan plats till mig i värsta fall.
Men vi hade lite tur. De hade just fått ett rum ledigt så vi var välkomna.

Vi åker tillbaka till bb (min man övningskör så klart). Är där vid 21.30 eller så. Får sitta med ctg-maskinen igen. Barnmorskan ansåg att värkarna kom allt för oregelbundet så vi fick åka hem igen. Hon gav mig några citadon mot värken. Hon mer eller mindre lovade att värken skulle upphöra av citadonet. Jag stoppade i mig tabletterna och gick på toa för att förbereda mig för hemfärd. Vi gick till bilen men värkarna blev bara starkare. från dörren till bilen var det mindre än 50 meter, men det tog mig många minuter att ta mig dit. Satt i bilen o flåsade en stund.
Vi insåg att det inte skulle gå att åka hem, resan hade blivit ett helvete och vi hade förmodligen bara fått vända igen.
Så vi gick in igen. Jag blev undersökt och fick veta att jag bara var öppen 1 och en halv centimeter. Fy fan!
Jag blev jättebesviken, så där ont och inte mer?!?!
Hon tyckte fortfarande att vi skulle åka hem för att vila. Men jag sa att det var omöjligt, citadonet hade inte hjälpt alls, bara gjort mig tröttare. Så vi fick stanna! 
När vi väl fick lov att stanna var det midnatt!
Halv ett la jag mig i badet. Så skönt att få ligga på det viset. De kom och lyssnade på hjärtljudet en gång och allt lät bra. Vi var där inne i 1 och en halv timme. Fick byta om till sjukhusrocken där och fick nättrosor :) Efter badet var jag öppen två centimeter.
Vi gick till rummet och jag fick börja andas lustgas.
kl 4 är jag öppen tre centimeter och får då epiduralbedövning. 
Det var det klokaste beslutet jag tagit kändes det som. Jag kände fortfarnade värkarna men bara genom ett tryck. Det var skönt och jag kunde slappna av lite.


passar på att vila.

Klockan 7 på morgonen fick jag första dosen pencillin, eftersom att det var så länge sen vattnet gick.Samtidigt är det skiftbyte och vi får en ny barnmorska. en riktig hurtbulle =)
07.40 går bebisens hjärtslag ner under en värk och gick inte upp igen. Då kom barnmorskan in, vände på mig till höger och sen vänster, inget hände och sen fick jag ställa mig på alla fyra. I samma veva satte de en skalpelektrod på bebisens huvud för bättre hjärtslagsregristreering. 
När allt detta hände kom det in massor av människor på rummet. 
Efter detta fick jag fasta. Jag som precis innan händelsen hade bett om vatten. Jag var så himla törstig! Men det värsta var ändå att stå på alla fyra, för benen somnade och det gjorde ont. :P
Två timmar senare fick jag äntligen äta och dricka igen.
Någon gång innan 14.00 fick jag värkstimulerande dropp. Detta för att jag skulle öppnas snabbare. Än var jag bara 5 cm.
kl 14 var det skiftbyte igen. Då fick jag den barnmorska jag tyckte minst om. Hon var inte lika bra som de tidigare samt när hon gjorde undersökningarna så var hon inte alls lika försiktig. 



16.45 är jag öppen 8 cm och 18.00 är jag öppen 9 cm. 
19.40 börjar det att trycka neråt. Jag sitter då på en boll och det känns som om jag ska skita på mig. Inte så vackert formulerat men det känns ju så. =)
Jag provar att sitta på förlossningspallen, men den var så låg och jag bara gled runt på den, gillade den inte alls. Men det var skönt att få luta mig bakåt, in i min mans famn.

21 är det skiftbyte igen.
klockan 22.50 föds våran dotter.
Jag minns att mellan värkarna precis innan hon kom ut hann jag somna. Jag var så trött!!



hon lades på mitt bröst direkt när hon kom ut. de lyfte på benet så att vi skulle se vilket kön det blev. Vi var inställda på en pojke, så jag blev förvånad men så klart väldigt glad när jag såg att det var en tjej :)
Min man klippte navelsträngen och sen fick vo några minuter på oss att bara mysa innan jag skulle sys. 3 stygn fick jag. någon gång efter 2 på natten fick jag rullstolsskjuts till patienthotellet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0