Lång natt

Denna natt vart väldigt lång och det var inte alls väntat. Det vill säga natten till idag (som nästan är över nu). 
Lillan somnade när vi fortfarande var i Västerås. Hon sov hela vägen hem i bilen. Inget ont anande. 
Hon lades i sin säng, jag och maken satt uppe och tittade på lite tv för att varva ner och hinna prata lite. 
Maken går och lägger sig och jag påbörjar min evighetslånga process att göra detsamma. Tar ju en evighet att ens orka tanken på att kliva upp ur soffan.
Hur som haver, jag kommer ner i sängen och sätter alarm på mobilen så jag ska vakna på morgonen. Sen skulle jag kolla något på någon sajt eller så spelade jag ett spel bara för att.
Då hör jag lillan, hon väser och kippar efter andan. Krupp igen! Det är typ fjärde eller femte gången nu sen i februari. Hur kul är det? Stackars unge. 
Jag springer dit, tar upp henne och öppnar fönster. Maken har också på något mirakulöst vänster vaknat av detta så han irrar omkring som en höna utan huvud. Han finner hennes mediciner och börjar ge dessa och jag byter blöja och försöker få på henne kläder så vi kan sitta vid fönstret. Jag själv var ju klädd för natten och hade inte en tråd på kroppen i vanlig ordning, gissa om det var kallt att stå så i sovrummet. Men min irrande make fann sig snabbt i situationen och hämtade min morgonrock och några filtar. Sen var han nöjd med sin insats och skuttade ner i sängen. Jag är fortfarande imponerad över att han ens vaknade, hahaha. Skönt att få lite hjälp så där mitt i natten. 
Klockan var närmare halv två när hennes "attack" började. Det heter inte kruppattack men det kommer så fort ibland så jag kallar dem det.
Jag satt på en liten barnstol i hennes sovrum med henne i över en timma. Sen bäddade jag ner henne i sängen. Fönstret var öppen i två timmar eller lite mer. Det var aningens kallt där inne. Jag ringde 1177 för tips och råd, de ansåg att jag borde ta henne till vårdcentralen på morgonen. Eller åka in till Astrid Lindgrens barnsjukhus om kruppen inte lägger sig.
Hon i telefonen fortsatte att mala på om hur viktigt det är med frisk luft och att hålla lugnet. Ja det är inga bekymmer alls för mig, men det jag ringde in och undrade mest över var hur länge ett sk anfall håller i sig och när man ska ge upp sina hemmaförsök till att få det bättre. Hur länge ska man avvakta innan man åker in? Sånt vill jag ha svar på. 
Lillan sov gott trots att jag flyttade runt på henne under natten. 
Famnen-sängen-famnen-vagnen-sängen.
Sist lade jag in amningskudden i sängen så hon skulle komma mer upprätt än vad hon redan var. Hon rosslade rejält i andningen hela natten och även på morgonen när jag ringde till vårdcentralen.

Nackdelen med krupp är att läkarna kan inget göra om det inte är pågående krupp när man träffar läkaren. 
Så vi gick dit, han tittade och lyssnade och sa att hon var okej. 
Att hon haft flera attacker på kort tid intresserade honom inte. Han sa bara att jag skulle kontakta hennes barnläkare i jakan. Det i sin tur är lättare sagt än gjort. Jag har ringt till dem otaliga gånger utan resultat. Telefonkön är alltid fylld eller så har de personalbrist. 


Lillan ville inte gå till läkaren, sen efter besöket ville hon inte gå hem. Hon skulle inte äta eller göra något vettigt. Eller jo, hon skulle prompt till lekparken men eftersom att hon vägrade att klä sig ordentligt innan så hade hon inte några lämpliga kläder för det.
Det slutade med att vi gick till Coop för att köpa lunch. Lillan bestämde lunch och hon ville äta frukost. Dvs smörgåsar. Vi köpte det och gick hem igen.

Lillan var pigg hela dagen. På eftermiddagen/kvällen åkte vi till Ica maxi för att handla, då började hon frysa och var väldigt pipig. Febern är på besök, men det var över innan hon hann somna på kvällen. Frågan är om hon fick lite feber på grund av tröttheten från nattens bravader eller om hon håller på att bli riktigt krasslig. Jag vet inte.
Morgondagen lär bli spännande. Lillan är friskanmäld så om hon är pigg på morgonen så blir det förskola men verkar hon minsta lilla hängig får hon vara hemma. Jag håller tummarna för en hel natts sömn inatt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0