En vanlig dag

Nu är våra dagar helt fullspäckade. Hur blev det så här? Jag hade tänkt att bara plugga och inget mer. Jo, ta hand om barnen så klart men det är ju så givet att jag inte borde behöva nämna det.

Dagarna börjar iaf runt 7. Ibland ännu tidigare om sonen vaknar tidigt.
Jag springer upp å duschar och försöker hinna klä mig innan barnen vaknar. Är de vakna innan mig äter vi frukost först och sen "stänger" jag in dem i sängen (resesängen). Lillan läser för lillen eller så kastar de boll eller liknande. I sängen vet jag att de är trygga och kan inte slå ihjäl sig.
Efter duschen är det påklädning av mig, lillen och lillan.
Runt 8:30 kommer oftast lillasyster med min systerdotter och min svägerska. Då har vi några få minuter på oss att sammanstråla inför dagen och gå igenom vad som behövs vetas.
8:45 vill jag gå ut genom dörren. Ibland är det lättare sagt ån gjort. Jag vill ha tid på mig att ta mig till skolan. Det ska bara ta 15-20 min men OM cykeln går sönder eller OM vägen är avstängd eller OM jag trillar så är det bra att ha tiden på sin sida.

Skolan börjar oftast 9:15 och håller på till 12 eller 16.
Därefter trampar jag hem för att avlösa barnvakterna (syster och svägerskan) och påbörja kvällspasset med matlagning och nattning.

Är det fint väder är vi ute en sväng. Annars är vi inne och läser, leker eller spelar olika sällskapsspel.
Ibland åker vi iväg, till folk, till mataffären eller till simhallen.

Har jag otur är de såhär avdankade efter cykelturen och då somnar de senare på kvällen.
Lillan har simskola på torsdagarna och jag är simtränare på tisdagar, torsdagar och lördagar. Hur lyckades jag bli övertalad till det?! Haha, nä, jag var nog lite sugen ändå redan från början.
Så beroende på vilken dag det är så är schemat lite extra packat.

Men kvällarna är mina stunder. När barnen somnat är det jag och böckerna som har träff. Tv stängs av, pluggdator tas fram och mobilen lägger jag ifrån mig. Så skönt att kunna fokusera hundra procent på litteraturen.
Visst tar jag små pauser i plugget också. Ibland går ögonen i kors men då går jag och plockar i köket eller städar vardagsrummet eller liknande för att orka en kort stund till.
Ikväll blev det lite extra sent. Borde sovit för en stund sen men jag ville skriva lite här först.
Försöker ha som mål att släcka lampan innan midnatt i normala fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0