Gryta

Efter lämning på förskolan skuttade jag och lillen hem för att laga en gryta.
Den skulle puttra i flera timmar så jag fick pinna på lite för att hinna. Mellan 9 och 15 hinner man ibland inte så jättemycket. 


Köttet bryntes i en stekpanna och sen togs grytan fram. I med lite smör och lite olja.


Vitlöken skulle visst brynas för sig i början så det fick jag peta ut. Annars var det torkade fikon, chili och torkad chili i denna bytta.


En hel drös med kryddor skulle användas. Starkt som tusan skulle det bli.


Lite udda grej med denna gryta var att det skulle vara både öl och vin i grytan.
Dessutom skulle det vara vitt vin?! Inte rött som annars är det karaktäristiska för just grytor. 


När alla ingredienser var i grytan fick den stå och småputtra i tre och en halv timme. Sen var den himmelskt god och väldigt kryddstark.
Hade i en halv deciliter chilipulver så det är inte alls konstigt att det blev starkt, haha. 

Imorgon ska denna avnjutas. Ska bli spännande att äta.
Jag har ju så klart tagit ett litet smakprov i samband med att grytan blev klar :) men det ska tydligen bara bli godare över natten. Får se imorgon :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0